20 Mar 2014

The Beatles - Lucy in the Sky with Diamonds

لوسی - در آسمان با الماس‌ها
جولیان لنون وقتی که در کودکستان بود، یک نقاشی از دوستش لوسی کشید که در آسمان بود و اطرافش هم الماس‌ها پراکنده بودند. وقتی به خانه آمد و نقاشی را به پدرش نشان داد و عنوان را هم گفت (Lucy - in the Sky with Diamonds) هیچ ایده‌ای نداشت که ذهن ابرموسیقایی پدرش بلافاصله خطوط کلی یک آهنگ را رسم کرده است. لنون و مک‌کارتنی آهنگ را با هم تکمیل کردند و در سوپرآلبوم Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band منتشر کردند. فضای آهنگ (مثل بیشتر کارهای بیتلز) کاملا سایکادلیک است و به راحتی اجازه تفسیر به شنونده می‌دهد و البته نگاهی دیگر به اسم آهنگ و پشت سر هم چیدن حروفی که در بالا بزرگ نوشته شده‌اند، کمتر جای شکی باقی می‌گذارند که منظور از کل جریان LSD نبوده باشد. جان لنون کاملا جریان را تکذیب می‌کند : این کاملا اتفاقی بود. تا وقتی به من نگفته بودند، اصلا به ذهنم نرسیده بود. چی کسی مخفف اسم آهنگ را چک می‌کند؟ آهنگ در مورد LSD نیست. تصویرسازی‌ها مربوط به آلیس در قایق است.
پل مک‌کارتنی اما در مصاحبه با BBC (سال ۲۰۰۴) می‌گوید: مسلم است که آهنگ در مورد LSD بوده. Got to get you into my Life در مورد حشیش بوده و کاملا واضح است. Day tripper در مورد LSD است و از اسمش پیداست. Lucy in the Sky که کاملا واضح است.
پخش آهنگ در زمان انتشارش، سال ۱۹۶۷، به دلیل اشاره به LSD توسط شبکه BBC ممنوع شد. این کار از بهترین‌های آن آلبوم مهم و از کلاسیک‌های دوره سایکادلیک است و کمتر کسی توانسته یک خواب را این طور به تصویر و صدا تبدیل کند. (منبع طبق معمول ویکیدیا)


No comments:

Post a Comment