8 Aug 2014

Tom Waits- Closing Time

برای طرفداران پروپاقرص و بسیار متعصب تام ویتس انتخاب کردن بهترین آلبوم از میان آثار او کار بسیار سخت و حتی غیر ممکنی به نظر می رسد. ولی با وجود این، تعدادی از آنها ویژگی های خاصی دارند که باعث می شود آنها در جایگاه بالاتری نسبت به بقیه قرار بگیرند.
آلبوم زمان بستن (Closing Time) یکی از آنهاست. اولین آلبوم استودیویی ویتس با الهام از موسیقی محلی آمریکا و جَز. موضوع بیشتر آهنگ های این آلبوم تمی عاشقانه دارد. به قول احمد رضا احمدی سخترین موضوع برای شعر سرودن،  سیاست و یا عشق است. زیرا شما برای اینکه به ورطه ابتذال نروید باید با احتیاط حرفتان را بزنید. این حرف را می شود به موسیقی بسط داد و به طور مشخص به آهنگ های عاشقانه که به راحتی به ابتذال کشیده می شوند. ولی خیالتان راحت باشد که ویتس از این موضوع مستثنی است.
می توان درباره 12 آهنگ این آلبوم به طور جداگانه ساعت ها صحبت کرد، از موسیقیش گرفته تا شعر و اجراهای بدون نقص تام ویتس. ولی در میان آنها آهنگ «مارتا» یکی از بهترین هاست. باز هم قصه گویی ویتس بر تمام جنبه های دیگر اثر می چربد. با آن صدای خارق العاده شنونده را مجبور به گوش دادن حتی غم انگیزترین داستان ها می کند.
به علاوه کاورهای بسیار زیادی از این آهنگ انجام شده است که یکی از بهترین ها برای تیم بوکلی (Tim Buckley) است. او به اصل اثر وفادار بوده و تغییرات ناچیزی در آن داده است. پر واضح است که به کار اصلی نمی رسد ولی بوکلی نیازی هم ندیده است تلاشی در این زمینه صورت دهد و بسیار راحت آهنگ خود را اجرا کرده است.

اکیدا توصیه می شود کل آلبوم را پیدا کنید و بشنوید.

اجرای تام ویتس از آهنگ مارتا: http://goo.gl/T3lOza




      

No comments:

Post a Comment