1 Mar 2014

سرچشمه‌ها - ۱: کرت کوبین - لد بلی

چند روز پیش داشتم به آلبوم گزیده‌ای از کارهای لد بلی گوش می‌دادم که به یاد این بخش از نوشته ویکیپدیا در باره کرت کوبین افتادم و علاقه او به لد بلی. با خودم فکر کردم که بد نیست در این باره بنویسم. نمی‌دانم چقدر مطلب می‌شود یافت یا چقدر جالب می‌توانند باشند، ولی برای خودم دلنشین است که بدانم هر کدام از  (با احتیاط به کار می‌رود:) بزرگان راک چه گوش می‌دادند و چه چیزهایی موسیقی و کارهایشان را شکل داده است.

کرت کوبین در خانواده‌ای اهل موسیقی بزرگ شد. همه خانواده‌اش نوازنده بودند و چندتایشان هم در گروه‌ها گیتار می‌زدند. عمه‌اش به یاد می‌آورد که کرت در دو سالگی با بیتلز ترانه Hey Jude را می‌خواند. کوبین با راک و متال دهه هفتاد بزرگ شد: لدزپلین، بلک‌سابات، ایرواسمیت، AC/DC، کویین، کیس.
پانک راک بیشترین اثر را بر او و موزیکش گذاشت. The Clash و (آن طور که کرت در دفترچه خاطراتش نوشته: یک میلیون‌بار مهمتر از کلش:) سکس پیستولز سلیقه موسیقی او را شکل دادند و آن صدای خشن و خشمگین موزیک‌هایش را به او بخشیدند. داستان علاقه او به کارهای پیکسیز و تقلید از آن‌ها (Smells like teen spirit) هم معروف است. 
بعدها گروه R.E.M چنان اثری روی کوبین گذاشت، که قرار شد با هم برنامه بگذارند و همکاری کنند. او می‌نویسد: کاش می‌توانستم فقط چندتا آهنگ مثل آنها بنویسم... چه طور این کار را می‌کنند؟ مثل قدیس‌ها با موفقیت‌شان کنار آمده‌اند و هنوز هم بهترین موزیک را می‌سازند.

در برنامه معروف MTV Unplugged، گروه نیروانا آهنگ مشهور دیوید بووی (The man who sold the world) را اجرا کرد و یک ترانه از لد بلی به نام Where Did You Sleep Last Night.
او با دیدن مصاحبه‌ای از ویلیام باروز، که گفته بود تمام کسانی که راک‌اندرول کار می‌کنند باید گیتارشان را زمین بیندازند و به چیزی پر از روح مثل لد بلی گوش کنند، برای اولین بار نام این اسطوره موسیقی فولک و بلوز را شنید و چند آلبومش را خرید.
کوبین می‌گوید: تا آن زمان حتی اسم او را نشنیده بودم و ناگهان آدم محبوب من در موسیقی شد. او را مطلقا بیش از هر گروه و آهنگ راک‌ن‌رول که تا حالا شنیده‌ام، دوست دارم.
(منبع: ویکی‌پدیا)

البته جناب لد بلی، استاد بزرگ همه هنرمندان بلوز و راک و فولک است. کمتر گروه بزرگی پیدا می‌کنید که بالاخره یک جایی آهنگی از او را نخوانده باشد. از لد زپلین و تام ویتس تا الویس و فرانک سیناترا کارهای او را کاور کرده‌اند. جریان این است که ما همیشه معروف‌ترین اجراها را می‌شنویم و نمی‌دانیم از کجا آمده‌اند.


No comments:

Post a Comment