9 Sept 2013

Metallica - The Thing That Should Not Be (S&M)

(این متن به علت تمرکز نداشتن نویسنده، بسیار پرگسست خواهد بود)
هربار گوش دادن آلبوم Master of Puppets تجربه‌ایست منحصر به فرد. آهنگها کاملا به هم پیوسته هستند، مانند فصل‌های یک داستان. آلبوم با مفهوم "کنترل و سلطه" پایه‌گذاری شده است. آهنگ اول آلبوم Battery (با ایده زورگویی همراه با توهین و البته این عنوان به مفهوم یک تاکتیک جنگی هم تعبیر شده است) با شروعی آرام و سپس ضربات کوبنده گیتار و درام، به گوش من بیش از هرچیزی ضربات شلاق را به تصویر می‌کشد. سپس یکی از شاهکارهای مسلم دنیای متال و آهنگ همنام آلبوم را می‌شنویم. به گفته جیمز هتفیلد، آهنگ به طور عمده در مورد مواد مخدر است و چگونه این مواد کنترل را از دستت می‌گیرند و تو در اختیارشان هستی. نه تنها موزیک و بخش نسبتا طولانی اینسترومنتال آهنگ بسیار خوب است، که اجرای جیمز و البته backup vocal جیسون هم عالی است. این آهنگ محبوب‌ترین کار آلبوم نزد کلیف برتون بود. سپس به موضوع این کلیپ تقدیم شده خدمت شما میرسیم و چیزی که برای (بالاخره بعد از ۳هفته) نوشتن این پست من را برانگیخت. "چیزی که نباید باشد" در مورد ترس و فریب است و آشوب و دیوانگی جاری در زیر پوسته (توضیح کوتاه من، دقیق نیست و مفهوم اصلی را نمی‌رساند) و یکی از دوست‌داشتنی‌ترین عبارات آلبوم را شامل می‌شود:

Hybrid children watch the sea 
Pray for Father, roaming free 

و اما "به (دیوانه)خانه خوش آمدی" یا (Welcome Home (Sanitarium در واقع به یاد و بزرگداشت و با الهام از فیلم "پرواز برفراز آشیانه فاخته" نوشته شده است. به نظر من بعد از master of puppets بهترین کار آلبوم است و بدون شک یکی از بهترین کارهای متالیکا. شروع آهنگ و ساختن آن (و عباراتی مثل where time stands still) تا جایی که به اوج می‌رسد (به همراه صدای عجیب و غریب جیمز وقتی chorus را میخواند و مخصوصا خالی شدن دل من از شنیدن sanitarium) و سپس معجون سولوهای متعدد گیتار کرک همت و ضربه‌های بیرحمانه درام لارس، فضایی دیوانه، درهم و رهایی‌ناپذیر را به تصویر می‌کشد. برای آهنگ بعدی آلبوم "The Disposable Heroes" احتمالا باید پستی جداگانه در نظر گرفت. این کار در مورد جنگ است و دستور فرماندهان برای حرکت رو به جلو و اجرای بی‌چون و چرای دستورها و در نهایت، این حرف از زبان مافوق:

You will do what I say / when I say 'Back to the front

که سرباز داستان، دست از مخالفت برمی‌دارد و سرنوشت (مرگ قریب‌الوقوع) را می‌پذیرد.
آهنگ Lepper Messiah به طور خاص به کشیش‌های مزخرف برنامه‌های تلویزیونی (televangelist ها) اشاره دارد. شیادانی با لباس سیاه که از مردم بیچاره طلب پول می‌کنند تا گناهانشان را ببخشند و روحشان را بیامرزند. 

Send me money, send me green
Heaven you will meet
Make your contribution
and you'll get a better seat

برای طولانی‌تر نشدن پست، لینک شعر تقدیم می‌شود. http://www.songmeanings.net/songs/view/36825/
و به دنبال آن قطعه اینسترومنتال Orion (یکی از دو کار بی‌کلام گروه، در کنار The Call of Ktulu) و سپس Damage, Inc در مورد خشونت بی‌هدف و تخریب و نابودی. آهنگی سیاه که وعده نابودی پس از تمام مصیبت‌های قبلی را به همراه دارد. به زانو درآمدن همه در مقابل خشونت و نیروی سرکوبگر و سلطه‌جو. 
حالا برسیم به این آهنگ: برای دریافت حس واقعی این کار، حتما نسخه اصلی را گوش کنید. این اجرا با وجودی که از برنامه‌های بسیار محبوب من است، فضای آهنگ را دستکاری کرده و از گزندگی لحن جیمز هم بسیار بسیار کاسته است. 
برخلاف عادت مالوف، برای اولین بار به شعرهایشان هم گوش دادم و مدتی دست دست کردم بلکه از نوشتن این متن منصرف شوم، که مسلما چون امتحان داشتم و نباید درس میخواندم مجبور بودم به نوشتنش و وقت تلف کردن. راستی، طبق معمول مرجع اصلی ویکیپدیا است و به جز آن هرچه نوشتم برداشت شخصی. لطفا اگر با موسیقی آشنا هستید، خرده بگیرید و نظر بدهید تا یاد بگیرم.



No comments:

Post a Comment